Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům i pedagogům. Snaží se pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží.
Poradenské služba vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb. v pozdějším znění předpisů platných od 1. 9. 2011, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, z vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
ŠPP úzce spolupracuje s pedagogickými pracovníky, zajišťuje pravidelnou komunikaci se zákonným zástupcem žáka. Je ve spojení se školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC), která zajišťují návrhy podpůrných opatření a podílejí se na jejich realizaci. V případě potřeby škola kontaktuje orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
Školní poradenské pracoviště na naší škole tvoří:
výchovný poradce – Mgr. Jana Paušová
školní metodik prevence – Mgr. Alena Cápková (ředitelka školy)
speciální pedagog – Mgr. Jana Paušová
Konzultační hodiny pracovníků ŠPP vždy po předchozí domluvě.
Hlavní úkoly výchovného poradce:
zajištění vyšetření žáků v pedagogicko-psychologické poradně na doporučení třídních učitelů nebo na žádost rodičů.
Péče o integrované žáky s poruchami učení nebo chování – pomoc při přípravě individuálních vzdělávacích plánů pro tyto žáky, jejich projednávání a vyhodnocování účinnosti
péče o žáky nadané a talentované žáky – jejich vyhledávání společně s třídními učiteli, návrh další péče o tyto žáky.
sledování žáků s neprospěchem a ve spolupráci s ostatními vyučujícími hledání způsobů řešení tohoto problému
pomoc při řešení konfliktních situací ve škole
řešení případů hrubých a opakovaných přestupků proti školnímu řádu
spolupráce s dalšími odborníky – pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, kurátor pro mládež, úřad práce
Hlavní úkoly školního metodika prevence:
poradenství v oblasti prevence rizikového chování – zneužívání návykových látek (alkohol, drogy, cigarety), násilí a šikany, záškoláctví ap.
péče o zdravé vztahy
prevence v oblasti zdravého životního stylu
prevence v oblasti sexuální, mravní a multikulturní výchovy
Hlavní úkoly speciálního pedagoga:
připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí ve spolupráci s dalšími odborníky
dlouhodobě sleduje a pravidelně vyhodnocuje proces individuální integrace
pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
realizuje speciálně-pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací práce školy v oblasti speciální pedagogiky
poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky, pomáhá při jejich aplikaci
metodicky vede asistenty pedagoga
poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
podílí se na zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
poskytuje podporu žákům s narušenou komunikační schopností